Alla inlägg under mars 2022

Av eva johansson - 21 mars 2022 07:37

Helt plötsligt kämpar man för att orka vara här, stegen känns som bly och benen är bortdomnade ..dagarna går det är söndag igen, men tiden har stått still. Man skrattar och gråter man kryper ihop och vill försvinna in i drömmen där allt är som vanligt. Jag har upplevt mina bästa dagar flera gånger och kommer få fler av dem <3 men jag har även stått vid avgrunden och fått det vidrigaste i livet som även det kommer vara en del av mig så länge jag andas.
Jag somnar på kvällen men vaknar av den avskyvärda smärtan som bor i varje cell i min kropp.
Jag älskar Dig för All Tid I All Evighet <3

Av eva johansson - 8 mars 2022 21:31

Hur och varför människan fungerar som den gör har alltid varit ett intresse jag haft. Känner att man nödvändigtvis inte skall behöva en stämpel i form av en diagnos för att människan skall bli förstådd och få den hjälp och det stödet som behovet har. Nu är det ju så i vårt samhälle om du fungerar lite annorlunda eller udda att du behöver en diagnos som beskriver din funktion, som ger dig en stämpel. Diagnoslandet är så ofantligt enormt att en diagnos egentligen inte säger mycket eftersom du kan vara så olik andra med samma diagnos. Och med så många människor runt omkring oss med olika funktioner hur kan vi bedömma att de är annorlunda och udda ?
Vi är olika individer och skall klassas enskilda, kanske de som räknas till normal störda är de som är annorlunda ?
Hur som helst det jag brinner för är hur får jag människan att lyckas med sin vardag, sin aktivitet, bryta sitt tvång, klara svårigheter som bara en enkel förflyttning av sig själv eller ommöblering av saker och möbler, förändringar i rutiner och byte av smutsiga kläder m.m
Det är ju den roliga och mest intressanta biten..och hur får man 13 stycken att samarbete i bredvid sysselsättning, hur får man 13 stycken att samsas på liten yta och hur synkar man deras schema så de lyckas gå omlott och känna att de lyckats? 13 stycken individer med autism i olika nivåer...om man skall mäta på nått vis så känns nivåer som en bra beskrivning.
Dessa 13 coola, fantastiska, intressanta figurer skall dela på 5-6 personal ..
Det är så spännande när klurandets resultat är av den karaktären att man vill höja sitt glas till en skål (av bubbel vatten)
Det är inte enklaste uppdraget på kommugolvet men tusan så roligt!
Jag nästan tappade min glädje och motivation till mitt jobb för ett tag sedan, mitt jobb som är det mest fantastiska roliga som finns. Men jag lyckades med lite hjälp stå kvar <3

Ovido - Quiz & Flashcards